Ćwicz , ćwicz , ćwicz

Jak ?

Idzie wiosna jest wiele opcji ;

Biegi , rower , pływanie , taniec
lub spędzając czas ze znajomymi , można razem zagrać w nogę , siatkówkę lub tenisa

Ćwiczenia wzmacniają nas fizycznie i emocjonalnie.Czasem trochę ruchu działa jak czarodziejska różdżka, jak przycisk „odśwież” w komputerze. A dokładniej:

1. Ćwiczenia dają naturalnej siły podnosząc poziom dobrego samopoczucia
2. Ćwiczenia uzdrawiają
3. Ćwiczenia, bez skutków ubocznych, wpływają na pozytywne emocje
4. Ćwiczenia uspokajają umysł i ciało
5. Ćwiczenia budują zaufanie do własnej siły

A teraz konkretnie

Co daje bieganie?
Bieganie jest ćwiczeniem o charakterze aerobowym (tlenowym) – wzmacnia układ oddechowo- krążeniowy. Serce biegacza jest bardziej wydolne, zwiększa się jego objętość, ciśnienie się normalizuje, puls obniża. Naczynia krwionośne stają się elastyczniejsze, płuca sprawniejsze, przez to mózg jest lepiej dotleniony.

Regularne biegi to sprawdzony środek antystresowy i jedna z najskuteczniejszych form terapii antydepresyjnej (na początku choroby wygrywa z lekarstwami w pigułkach!). Po treningu masz nie tylko doskonały humor, ale też satysfakcję, że udało ci się pokonać własne słabości. Jogging dodaje wiary w siebie, uczy cierpliwości. Jest także okazją do przemyśleń, nabrania dystansu i wewnętrznego
Zanim zaczniesz biegać
Pamiętaj, że tułów musi być prosty – napinaj więc mięśnie brzucha tak, żeby wzmocniły kręgosłup. Ręce powinny być zgięte pod kątem prostym i poruszać się w rytm kroków. Patrz przed siebie, nie chowaj brody w ramiona, bo to utrudnia oddychanie, a niedobór tlenu sprawia, że mięśnie szybciej się męczą. Wciągaj powietrze nosem i ustami. Jeśli z kimś biegasz, łatwo skontrolujesz odpowiednie tempo – optymalna szybkość to taka, która pozwala swobodnie rozmawiać z partnerem. Do biegania wybieraj park, las, plaże albo miejsca oddalone od wzmożonego ruchu samochodowego.

Pływanie
Nawet jeśli nie umiesz pływać, wybierz się na basen. Pływanie to najlepsza forma ruchu, ale oprócz niej na basenie można ćwiczyć aqua aerobik. Ruch w wodzie poprawia krążenie, zmniejsza obrzęki, wzmacnia mięśnie, modeluje sylwetkę. A przy tym nie męczy tak jak tradycyjna gimnastyka.
Niezależnie od tego, jakim stylem pływamy, pracują praktycznie wszystkie mięśnie. Ale pływanie na grzbiecie jest najłatwiejsze i najbardziej wskazane przy schorzeniach kręgosłupa. Nie powoduje takiego napięcia obręczy barkowej i wygięcia krzyża jak żabka. “Grzbiet” zaleca się przy niektórych wadach ortopedycznych, takich jak pogłębiona skolioza.

Istotna jest regularność. Jeśli będziesz pływać przez 30 minut dwa czy tylko raz w tygodniu – to wystarczy. Efekty zobaczysz już po kilku tygodniach. O ile przepłynięcie 3-4 długości basenu mogło początkowo sprawiać ci trudność, o tyle po dwóch miesiącach bez wysiłku przepłyniesz 10 długości.

Pływać może każdy, ale osoby z niewydolnością krążenia, po zawałach, z podwyższonym ciśnieniem muszą zachować ostrożność. W takich przypadkach wskazany jest spokojny relaks w wodzie oraz bardzo wolne pływanie, które nie wymaga dużego wysiłku.

Taniec
to dla niektórych ludzi jeden ze sposobów, by wyrwać się z monotonii codziennych obowiązków – i to już samo świadczy o tym że taniec wpływa na nasze zdrowie emocjonalne, psychiczne, fizyczne i nasz ogólny stan zdrowia. Kiedy szukamy dla siebie jakiejś formy aktywności, zwykle zastanawiamy się co sprawi nam najwięcej radości. A tak się składa, że taniec… to czysta radość!
Taniec poprawi nasz ogólny stan zdrowia

Wspomaga pracę serca
Zwiększa energię
Poprawia elastyczność, siłę i wytrzymałość
Taniec zwiększa też siłę
zwiększa naszą wytrzymałość.
Eliminuje stres i depresję
Poprawia pewność siebie i poczucie własnej wartości
Poprawia pamięć
Zmniejsza skutki choroby Alzheimera

Korzyści z tańca to nie tylko lepsza kondycja i spalone kalorie. Taniec jest aktywnością społeczną. Taniec uczy również współpracy i okazywania zaufania. Zwiększa pewność siebie i umiejętności komunikowania się w grupie.

Rower
Jazda rowerem gwarantuje skuteczne odchudzanie. Sprawia, że sylwetka staje się bardziej smukła. Pracują mięśnie brzucha, pośladków, a także ud. Ciało staje się jeszcze bardziej jędrne, nabiera odpowiednich proporcji. Rowerowe wycieczki to nie tylko sposób na to, jak bezpiecznie schudnąć. Poza zdrowiem fizycznym, wpływają również na psychikę. Odchudzanie w taki sposób nie jest drogą przez mękę, ale naprawdę sprawia przyjemność.
Jazda na rowerze to bardzo dobry trening kondycyjny i wytrzymałościowy. Regularne przejażdżki (3–4 razy w tygodniu) pozwalają bowiem obniżyć poziom „złego” cholesterolu i podwyższyć poziom „dobrego”. Wycieczki rowerowe wpływają pozytywnie na ogólną wydolność organizmu, kształtują wytrzymałość i siłę mięśni ud i łydek. Jazda na rowerze polepsza samopoczucie, zmniejsza napięcie i długotrwały stres. Nieustanny wysiłek sprawia, że zwiększa się pojemność płuc, krew jest bardziej bogata w tlen, a serce pracuje idealnie. Jazda rowerem wpływa również na kształtowanie mięśni i siły.

Jazda rowerem nie nadwyręża stawów, a raczej powoduje odciążenie stawów i kości. Polecana jest osobom z problemami z kręgosłupem. Jednak takie osoby muszą pamiętać, aby odpowiednio dobrać typ roweru. Warto zapamiętać, że jazda rowerem zapobiega żylakom, ponieważ usprawnia przepływ krwi w łydkach. Ten rodzaj sportu powinny uprawiać osoby, które większość dnia spędzają w pozycji siedzącej lub stojącej. Na rowerowych wycieczkach obcujemy z naturą, wyciszamy się i odprężamy.